Kultura i sztuka po 1989 roku

25.05.2016 aktualizacja 11.08.2016

Dyskusja o Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie

Fragment ekspozycji Muzeum Fryderyka Chopina. Fot. PAP/R. Pietruszka Fragment ekspozycji Muzeum Fryderyka Chopina. Fot. PAP/R. Pietruszka

We wtorek, 31 maja,  o godz. 18 w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie (ul. Pańska 3) odbędzie się spotkanie poświęcone Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie w ramach cyklu „Muzea a wspólnota”, organizowanego we współpracy z Instytutem Kultury Polskiej UW.

W dyskusji wezmą udział: Maciej Janicki, kurator Muzeum oraz prof. Anno Mungen, dyrektor Forschungsinstitut für Musiktheater (Instytut Badań nad Teatrem Muzycznym) na Uniwersytecie w Bayreuth. Rozmowę poprowadzi Łukasz Bukowiecki (IKP UW).

Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie, otwarte po remoncie i rozbudowie w 2010 roku z okazji 200. rocznicy urodzin kompozytora, to najważniejsze muzeum biograficzne w Polsce, a zarazem jedno z nielicznych polskich muzeów narracyjnych, które nie opowiadają o wydarzeniach historii politycznej XX wieku. Sam Chopin jest zaś polską „marką narodową”; jego twórczość i wizerunek chroni zresztą od 2001 roku specjalna Ustawa o ochronie dziedzictwa Fryderyka Chopina – jedyny w Polsce tej rangi akt prawny poświęcony dorobkowi konkretnego artysty.

Zwiedzający Muzeum Fryderyka Chopina mogą – dzięki kolekcji eksponatów, zabiegom scenograficznym i interaktywnym multimediom – nie tylko „usłyszeć Chopina”, lecz także „zobaczyć” biografię pianisty, a nawet „poczuć” klimat epoki, w której żył.

Podczas wtorkowej dyskusji będzie analizowana ekspozycja stała Muzeum  pod kątem tego, jak – i komu? – pokazuje ona to, co w swej istocie zasadniczo niewizualne: osobiste uzdolnienia kompozytora, drogi jego edukacji i kariery, procesy twórcze, ich konteksty i efekty. Rozmowa będzie dotyczyć tego, jak wyważyć w przekazie muzealnym racje między kultywowaniem oficjalnej pamięci o Chopinie jako najwybitniejszym polskim kompozytorze a szerokim upowszechnianiem wiedzy o nim i jego muzyce. Jak pogodzić wyobrażenia i oczekiwania różnych wspólnot pamięci? W jaki sposób określić na ekspozycji proporcje między materialnymi eksponatami a multimediami? Jak włączyć „dziedzictwo Fryderyka Chopina” w szersze ramy odniesienia, np. dzieje Warszawy, historię kanonu dziedzictwa, europejską kulturę muzyczną? Na ile powinna to być biografia artystyczna, a na ile – narodowa? Czy Chopina w związku z tym wolno popularyzować – i czy w ogóle się da?

Więcej o cyklu „Muzea a wspólnota": http://artmuseum.pl/pl/cykle/muzea-a-wspolnota

Źródło: Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie

Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.
Do góry

Walka
o niepodległość
1914-1918

II Rzeczpospolita

II Wojna
Światowa

PRL