Europa i świat po 1989 roku

06.12.2019

Spektakl „Staff Only” z nagrodą główną 6. Festiwalu Nowego Teatru – 58. Rzeszowskich Spotkań Teatralnych

Spektakl „Staff only” w reżyserii Katarzyny Kalwat, pokazany przez Biennale Warszawa, otrzymał nagrodę główną 6. Festiwalu Nowego Teatru – 58. Rzeszowskich Spotkań Teatralnych. Impreza zakończyła się w czwartek późnym wieczorem.

Jak przekazała sekretarz jury dziennikarskiego Monika Midura, komisja po obejrzeniu siedmiu konkursowych spektakli w czasie trwającego od 29 listopada festiwalu przyznała spektaklowi Biennale Warszawa nagrodę główną imienia Joanny Puzyny-Chojki „za najpełniejsze oddanie idei nowego teatru sformułowanej przez Joannę Puzynę-Chojkę oraz myśli przewodniej tegorocznej edycji Festiwalu +Ja i/czy wspólnota+”

Jury dziennikarskie doceniło nagrodzone przedstawienie także za „aktualność tematu, podjęcie dyskusji nad relacją wspólnota–inny, rozszerzenie tego, co rozumiemy pod pojęciem projektu teatralnego, a także dekonstrukcję sposobów mówienia o polskości zawartej w języku” – czytamy w protokole jury.

Artyści otrzymali także nagrodę finansową w kwocie sześciu tys. zł

Ponadto jury dziennikarskie przyznało też swoją honorową nagrodę specjalną spektaklowi „Aktorzy koszalińscy, czyli komedia prowincjonalna” w reżyserii Piotra Ratajczaka, przygotowany przez Bałtycki Teatr Dramatyczny im. Juliusza Słowackiego w Koszalinie. Komisja doceniła „inteligentne i życzliwe przypomnienie, że prowincja to stan świadomości, a nie miejsce na mapie oraz za zwrócenie uwagi na siłę wspólnoty, która bierze się z siły jednostki w teatrze i poza nim”.

Swoją nagrodę przyznała także publiczność, która w drodze głosowania wybrała „Idiotów” w reżyserii Marcina Wierzchowskiego, Teatru im. Stefana Jaracza w Łodzi. Spektakl zebrał największą liczbę punktów -1240. Otrzymał również nagrodę finansową w kwocie sześciu tys. zł.

6. Festiwal Nowego Teatru – 58. Rzeszowskie Spotkania Teatralne, organizowany przez Teatr im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie, rozpoczął się w piątek 29 listopada, a zakończył w czwartek późnym wieczorem. Jego tematem przewodnim było „Ja i/czy wspólnota”.

W wydarzeniu wzięli udział artyści z całej Polski, w tym - po raz pierwszy w historii - również teatry niezależne. W programie Spotkań odbyło się około 20 wydarzeń artystycznych.

Głównym elementem Festiwalu są zawsze prezentacje spektakli konkursowych. W tym roku było ich siedem. Wszystkie miały premierę w 2018 lub 2019 roku.

Jako pierwszy wystąpił Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera w Warszawie, który przedstawił „Jak ocalić świat na małej scenie?” w reżyserii Pawła Łysaka.

W czasie kolejnych konkursowych wieczorów publiczność miała okazję oglądać jeszcze artystów Bałtyckiego Teatru Dramatycznego im. Juliusza Słowackiego w Koszalinie w przedstawieniu „Aktorzy koszalińscy, czyli komedia prowincjonalna” w reż. Piotra Ratajczaka; Teatru im. Stefana Jaracza w Łodzi w spektaklu „Idioci”, w reż. Marcina Wierzchowskiego; Teatru Dramatycznego im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku, którzy zaprosili na „Śmierć w Wenecji, czyli czego najbardziej żałują umierający” w reż. Mikołaja Mikołajczyka.

Z kolei artyści z Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie pokazali „Wojnę polsko-ruską pod flagą biało-czerwoną” w reż. Pawła Świątka, a gospodarz Festiwalu zaprosił widzów na „Mistrza i Małgorzatę” w reż. Cezarego Ibera.

Na zakończenie prezentacji konkursowych wystąpił Biennale Warszawa, który zaprezentował „Staff only” w reż. Katarzyny Kalwat.

Po raz pierwszy w historii Festiwalu pokazane zostały także spektakle niezależne, wystawione w ramach nurtu OFF-Konteksty. W jednym z nich - „Wojna w niebie” w reż. Dominiki Feiglewicz, na scenie wystąpili m.in. aktorzy niesłyszący. Jest to spektakl mówiony i migany, który mogą obejrzeć zarówno słyszący jak i niesłyszący i niedosłyszący.

Z kolei absolwenci Akademii Sztuk Teatralnych we Wrocławiu zaprezentowali się w pozakonkursowym spektaklu „Jutro zawsze będzie jutro” w reż. Wojciecha Kościelniaka na podstawie songów Bertolda Brechta.

W czasie tegorocznego Festiwalu Nowego Teatru odbyły się też premiery przygotowane jako element nowej inicjatywy rzeszowskiego Teatru – Sceny Nowej Dramaturgii. Były to trzy czytania performatywne, które powstały dzięki pracy par: autor i reżyser.

Podobnie do lat minionych, w programie Festiwalu znalazły się także wydarzenia towarzyszące, w tym panel dyskusyjny z udziałem literaturoznawców, teatrologów i filozofów, którego tytuł: „Ja i/czy wspólnota”, był tematem przewodnim Spotkań.Odbyła się też promocja książki „Polska jest mitem. Nowe dramaty” i spotkanie z twórcami zbioru, a także wystawy: pokonkursowa prac 16. Międzynarodowego Plakatu Teatralnego Konkurs Młodych Koszyce-Rzeszów 2019 oraz malarstwa Daniela Pieluchy.

Festiwal zakończyła gala finałowa połączona z wręczeniem nagród oraz koncert polsko-nigeryjskiej piosenkarki, kompozytorki i autorki tekstów Ifi Ude. (PAP)

autor: Agnieszka Pipała

api/ itm
 

Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.
Do góry

Walka
o niepodległość
1914-1918

II Rzeczpospolita

II Wojna
Światowa

PRL