Kultura i sztuka 1945-1989

03.01.2014 aktualizacja 12.07.2017

W Zakopanem zmodernizowano Galerię Władysława Hasiora

Władysław Hasior. Fot. Muzeum Narodowe w Warszawie/PAP/W. Prażuch Władysław Hasior. Fot. Muzeum Narodowe w Warszawie/PAP/W. Prażuch

Nieeksponowane do tej pory prace Władysława Hasiora będą udostępnione zwiedzającym dzięki modernizacji galerii zakończonej w ostatnich dniach 2013 roku. Galeria stanie się też rezydencją artystyczną – zapowiada dyrektorka Muzeum Tatrzańskiego.

W 2014 roku minie 15 rocznica śmierci Hasiora. Galeria Władysława Hasiora to filia Muzeum Tatrzańskiego w Zakopanem działająca od lutego 1985 roku. Galeria znajduje się w budynku dawnej leżakowni sanatorium „Warszawianka”.

Jak powiedziała PAP dyrektorka Muzeum Tatrzańskiego Anna Wende-Surmiak, w zmodernizowanej Galerii Hasiora „powstało centrum edukacji i badań nad sztuką, ze szczególnym uwzględnieniem obszarów, które leżały w kręgu zainteresowań twórcy”.

„Planowane są działania edukacyjne dla różnych grup odbiorców, mające rozwijać różne formy twórczej aktywności, a także konferencje i sympozja dotyczące zarówno sztuki współczesnej jak również antropologii, etnologii i etnografii” – powiedziała PAP Wende-Surmiak.

W 2014 roku minie 15 rocznica śmierci Hasiora. Galeria Władysława Hasiora to filia Muzeum Tatrzańskiego w Zakopanem działająca od lutego 1985 roku. Galeria znajduje się w budynku dawnej leżakowni sanatorium „Warszawianka”.

W Galerii ma być nadal kontynuowana organizacja wystaw czasowych. „W placówce zostanie uruchomiony program tzw. rezydencji artystycznych, czyli pobytów artystów z kraju i zagranicy, którzy będą odnosić się w swoich pracach do problemów poruszanych w sztuce Władysława Hasiora” – powiedziała dyrektorka Muzeum i dodała, że zostanie opracowane i digitalizowane archiwum artysty.

W nowo otwartych przestrzeniach można zobaczyć nie prezentowane do tej pory prace m.in. jeden z pierwszych asamblaży wykonanych przez Hasiora "Opiekun domowy" datowany na 1958 r., notatki, dzienniki Władysława Hasiora oraz jego bogaty księgozbiór liczący łącznie około 2 tys. woluminów.

Hasior, który mieszkał i tworzył w budynku obecnej galerii, mówił: „Ta placówka, zdaje mi się, wreszcie skończy nieproduktywne, mało ambitne w naszym zakopiańskim środowisku wspomnienia o byłych tradycjach Zakopanego w dziedzinie kultury. Po prostu ta placówka powinna nowe tradycje stwarzać”.

Modernizacja ekspozycji stałej i zagospodarowania pozostałych części budynku galerii Hasiora za kwotę 200 tys. zł, była możliwa dzięki dotacji Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz środków z budżetu województwa małopolskiego.

Władysław Hasior urodził się 14 maja 1928 roku w Nowym Sączu, zmarł 14 lipca 1999 roku w Krakowie. W 1947 r. rozpoczął naukę w Państwowym Liceum Technik Plastycznych w Zakopanem pod kierunkiem Antoniego Kenara. Po ukończeniu szkoły podjął studia w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych w pracowni Mariana Wnuka. Jego artystyczny debiut przypadł na początek lat sześćdziesiątych XX wieku. Był artystą wykorzystującym w swojej pracy różnorodne materiały i techniki. Tworzył zarówno kolaże jak i asamblaże, czyli trójwymiarowe odmiany kolażu. Znany jest również ze swoich realizacji plenerowych oraz pomników m.in. poświęconych ratownikom górskim, rozstrzelanym partyzantom; był także twórcą monumentów: Żelazne Organy i Słoneczny Rydwan.

Swoje prace Hasior prezentował w muzeach i galeriach na całym świecie m.in. w Centre Georges Pompidou w Paryżu, Konsthall w Soedertaelje, Museum Louisiana w Humlebaek pod Kopenhagą, Instytucie Polskim w Londynie. Brał udział w wielu prestiżowych wydarzeniach związanych ze sztuką np. Biennale Sztuki w Wenecji, Biennale Rzeźby Plenerowej w Montevideo, na którym otrzymał Grand Prix za wielofigurową kompozycję „Golgota”, Biennale w Sao Paulo.(PAP)

szb/ abe/

Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.
Do góry

Walka
o niepodległość
1914-1918

II Rzeczpospolita

II Wojna
Światowa

PRL