Polska po 1989 roku

16.12.2018 aktualizacja 17.12.2018

Parada zabytkowych i nowoczesnych tramwajów na 120-lecie łódzkiego MPK

Parada tramwajów z okazji 120-lecia MPK w Łodzi. Fot. PAP/G. Michałowski Parada tramwajów z okazji 120-lecia MPK w Łodzi. Fot. PAP/G. Michałowski

Parada zabytkowych i nowoczesnych tramwajów przejechała ulicami Łodzi. Wydarzeniem, w którym uczestniczyło wielu łodzian, uczczono w niedzielę jubileusz 120-lecia Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Łodzi.

Jak przypomina rzeczniczka MPK-Łódź Agnieszka Magnuszewska, pierwszy tramwaj wyjechał na łódzkie ulice w grudniu 1898 roku. "Uroczystość otwarcia ruchu tramwajowego odbyła się dokładnie 23 grudnia 1898 r. Udekorowany skład wyruszył wówczas sprzed remizy Kolei Elektrycznej Łódzkiej (KEŁ), skąd udał się do Helenowa, a następnie do +Paradyza+, czyli w dzisiejsze okolice Piotrkowskiej 175. W Łodzi nie było tramwajów konnych, od razu pojawiły się elektryczne" – wyjaśniła.

Dla uczczenia tego ważnego wydarzenia w dziejach Łodzi, w niedzielę ulicami miasta przejechała parada tramwajów. Przewoźnik zaprezentował w niej piętnaście składów, które na przestrzeni ponad stu lat woziły mieszkańców - począwszy od zabytkowych wagonów z początku XX w. po najnowszą Pesę Swing. Do każdego z nich można było wsiąść i przejechać wybrany odcinek trasy, która prowadziła spod obecnej siedziby MPK-Łódź przy ul. Tramwajowej, przez Widzew, centrum miasta, Retkinię do zajezdni Chocianowice.

Największym zainteresowaniem łodzian oraz turystów cieszył się otwierający paradę najstarszy zabytek Herbrand GE-58, który woził mieszkańców w latach 1910-1958. "Trzeba było się ciepło ubrać, bo ten wagon nie ma z przodu szyb, nie mówiąc już o takim luksusie, jak ogrzewanie. Młodzież mogła przekonać się, jak podróżowało się i pracowało kilkadziesiąt lat temu. Ta parada miała pokazać, jak zmieniało się to na przestrzeni lat" – podkreślił prowadzący skład motorniczy i członek Klubu Miłośników Starych Tramwajów Paweł Kaźmierczak.

W jubileuszowej paradzie zaprezentowały się też tramwaje typu: Sanok, Lilpop II i Lilpop III, 5N, GT6, 803N, 805Na, 803 N po modernizacji, Woltan, M8CN, NF6D, Cityrunner oraz najnowsza Pesa Swing.

Przejazd ma zakończyć się w obecnie najstarszej łódzkiej zajezdni Chocianowice, która powstała w 1901 r. Zaplanowano tam koncert orkiestry dętej MPK-Łódź oraz ciepły i słodki poczęstunek dla uczestników.

Obecnie w taborze szynowym MPK-Łódź znajduje się 495 wagonów tramwajowych. W ubiegłym tygodniu na ulice Łodzi wyjechał ostatni tramwaj Swing z realizowanej w tym roku umowy - o wartości około 100 mln zł - na dostarczenie przez fabrykę Pesa z Bydgoszczy 12 pojazdów. (PAP)

Autor: Bartłomiej Pawlak

bap/ krap/

Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.
Do góry

Walka
o niepodległość
1914-1918

II Rzeczpospolita

II Wojna
Światowa

PRL