Kultura i sztuka po 1989 roku

24.01.2020

„Einstein” Wojciecha Fangora wzbogacił wystawę stałą wrocławskiego Pawilonu Czterech Kopuł

Prezentacja pozyskanego do zbiorów Muzeum Sztuki Współczesnej we Wrocławiu obrazu Wojciecha Fangora „Einstein” w Pawilonie Czterech Kopuł. Fot. PAP/M. Kulczyński Prezentacja pozyskanego do zbiorów Muzeum Sztuki Współczesnej we Wrocławiu obrazu Wojciecha Fangora „Einstein” w Pawilonie Czterech Kopuł. Fot. PAP/M. Kulczyński

Obraz Wojciecha Fangora zatytułowany „Einstein” wzbogacił wystawę kolekcji polskiej sztuki współczesnej we wrocławskim Pawilonie Czerech Kopuł Muzeum Sztuki Współczesnej. Powstałe w 1948 r. dzieło zostało oddane przez prywatnych kolekcjonerów Muzeum Narodowemu we Wrocławiu w depozyt.

W piątek działo Fangora zaprezentowano dziennikarzom. Umieszczono je na wystawie stałej kolekcji polskiej sztuki współczesnej II poł. XX i XXI w. w Pawilonie Czerech Kopuł Muzeum Sztuki Współczesnej (oddział Muzeum Narodowego we Wrocławiu).

Dzieło powstałe w 1948 r. przedstawia Alberta Einsteina. Iwona Bigos, kierownik Pawilonu Czterech Kopuł Muzeum Sztuki Współczesnej, podkreśliła, że obraz był po raz pierwszy publiczne prezentowany na pierwszej wystawie dzieł Fangora w Instytucie Propagandy Sztuki w Warszawie.

Bigos wskazała, że „Einstein” to dzieło pokazujące poszukiwania młodego artysty, który później stanie się ikoną op-artu. „Ten obraz jest dla nas bardzo ważny, bo w naszej kolekcji jest mało obrazów figuratywnych z okresu socrealizmu” - powiedziała Bigos.

CZYTAJ TAKŻE

Kustosz Muzeum Narodowego we Wrocławiu Barbara Ilkosz podkreśliła, że „Einstein” to drugi z obrazów Fangora, które znajdują się w depozycje wrocławskiej placówki. „Obrazów Fangora nie ma w naszych zbiorach, ponieważ artysta ten wyjechał z Polski, a ceny jego dzieł są wysokie” - mówiła Ilkosz.

Kustosz wskazała, że „Einstein” to obraz figuratywny. „Należy do nurtu sztuki powojenne, który posługiwał się abstrakcją i przedstawieniami figuratywnymi. Fangor przy tym stworzył własną koncepcje sztuki figuratywnej, do której powrócił po długim okresie malowania obrazów czysto abstrakcyjnych” - powiedziała.

Dodała, że cechą charakterystyczną obrazu zatytułowanego „Einstein” są kolory. „Śmiałe i wyraziste kolory; tu być może na to wpływ miała działalność Fangora jako projektanta, jako plakacisty, gdzie musiał wypowiadać się za pomocą skrótowej formy i śmiałych, żywych kolorów” - wyjaśniła.

Wojciech Fangor (1922-2015) - malarz, rysownik, plakacista, współtwórca Polskiej Szkoły Plakatu - tworzył malarstwo zarówno figuratywne, jak i abstrakcyjne. Jego plakat „Strzeż tajemnicy państwowej” z 1953 r. uznany został za przełomowy w dziejach Polskiej Szkoły Plakatu. Na początku lat 60. XX w. zasłynął pulsującym malarstwem – abstrakcyjnym obrazami dającymi wrażenie ruchu. Jako jedyny Polak miał swoją indywidualną wystawę w nowojorskim Muzeum Guggenheima.(PAP)

autor: Piotr Doczekalski

pdo/ pat/

Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.
Do góry

Walka
o niepodległość
1914-1918

II Rzeczpospolita

II Wojna
Światowa

PRL