Inne

14.02.2020

Paryż początku XX w. na fotografii trójwymiarowej

Wieża Eiffla, Luwr i katedra Notre Dame z początku XX w. to niektóre z popularnych paryskich zabytków, które można zobaczyć na trójwymiarowej fotografii w Fotoplastikonie Warszawskim. Kadry z "miasta zakochanych" to wystawowa propozycja placówki na Walentynki.

"Zrobiliśmy sobie w zespole taką +burzę mózgów+ szukając pomysłu na wystawę specjalnie na Walentynki. I prawie każdy z nas na pytanie, jakie miejsce na świecie kojarzy mu się jako najbardziej romantyczne, wskazał Paryż. Potwierdziły to także reakcje zwiedzających, którzy zawsze w okresie Walentynek domagają się Paryża jako tematyki romantycznej wystawy i scenerii dla randek, które często mają miejsce u nas, w Fotoplastikonie" - opowiadał PAP specjalista Muzeum Powstania Warszawskiego do spraw Fotoplastikonu Warszawskiego Paweł Brząkała.

Dlatego - jak mówił - zdecydowano się kolejną ekspozycję poświęcić właśnie "miastu zakochanych". "To jedna z naszych najpiękniejszych wystaw. A pozyskaliśmy ją niedawno, bo odkupiliśmy z prywatnej kolekcji w zeszłym roku. Zgłosiła się do nas pani, która znalazła gdzieś w zbiorach rodzinnych trzy kolekcje zdjęć stereoskopowych, powstałych od razu z myślą o fotoplastikonie. I tam właśnie był Paryż z 1910 r. Zdjęcia pochodzą w wytwórni Kaiser-Panorama, która produkowała programy dla fotoplastikonów na początku XX w. Są to fotografie oryginalne, ręcznie kolorowane, na szklanych szybkach, dla nas jedne z najcenniejszych jakie posiadamy" - relacjonował.

Pozyskanych przez placówkę zdjęć jest łącznie 55, z czego na wystawę "Ville de l'amour, czyli Paryż na przedwojennej fotografii" wybrano 48, czyli tyle ile mieści się w fotoplastikonie. "Możemy na nich zobaczyć przede wszystkim wszystkie najbardziej znane i popularne zabytki Paryża, czyli wieżę Eiffla, Luwr, katedrę Notre Dame, cmentarz Pere-Lachaise, część miasta nad Sekwaną razem ze znajdująca się na rzece wyspą, plac Inwalidów z Pałacem Inwalidów czy Pola Elizejskie. Ale przede wszystkim uwagę przykuwa ogromna liczba detali widocznych w tle, takich jak elementy małej architektury ulicznej czy stroje ówczesnych mieszkańców Paryża. Pokazywane w trójwymiarze robią naprawdę niesamowite wrażenie" - podkreślił Brząkała.

"Należy zaznaczyć, że są to fotografie wykonane przez profesjonalistów, którzy specjalnie robili je na potrzeby stereoskopii, dlatego są przepiękne kompozycyjnie. Ważne w takim przypadku jest bowiem by na zdjęciu było widocznych kilka planów, dzięki czemu uzyskuje się potem ten efekt trójwymiarowości, dlatego były one specjalnie tak kompozycyjnie ustawiane" - wyjaśnił.

Nie wiadomo dokładnie, jak zdjęcia znalazły się w posiadaniu rodziny darczyńcy. "Jedyny trop, jaki nam ta pani przekazała, to informacja, że kiedyś te zdjęcia były w szczecińskim fotoplastikonie. I podobno stamtąd odkupił je jej ojciec. Szczeciński fotoplastikon współpracował z warszawskim, bo w latach 60., kiedy jeszcze działało kilka fotoplastikonów, nasz pełnił rolę takiej +wypożyczalni+. I gdy warszawski fotoplastikon na moment się zamknął w latach 70., bo zmieniali się właściciele, część kolekcji została rozproszona. W ostatnich latach znajdujemy w różnych miejscach zdjęcia czasem nawet podpisane +własność Fotoplastikonu Warszawskiego+. I mamy podejrzenie, że te zdjęcia także kiedyś musiały być u nas, bo są podpisane charakterystycznym pismem, które rozpoznajemy jako należące do właścicielki prowadzącej kiedyś nasz fotoplastikon" - dodał Brząkała.

Wystawa "Ville de l’amour, czyli Paryż na przedwojennej fotografii" ma być czynna do 5 marca. (PAP)

autor: Anna Kondek-Dyoniziak

akn/aszw/
 

Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.
Do góry

Walka
o niepodległość
1914-1918

II Rzeczpospolita

II Wojna
Światowa

PRL